Utrzymanie karoserii auta w nienagannym stanie, bez zarysowań, odprysków, hologramów czy zmatowień to główny cel niemal każdego właściciela samochodu. Bowiem błyszczący i zadbany lakier nie tylko dodaje pojazdowi prestiżu, ale też świadczy o dbałości właściciela. Niestety codzienna eksploatacja sprawia, że utrzymanie idealnego wyglądu lakieru staje się nie lada wyzwaniem. I nawet starając się zachować najwyższą ostrożność, nie jesteśmy w stanie wyeliminować lub uniknąć czynników, który mają bezpośredni wpływ na jego stan. Na szczęście istnieje kilka metod zabezpieczenia lakieru samochodowego, które mogą znacząco wydłużyć żywotność lakieru. W poniższym artykule dowiesz się, dlaczego warto zabezpieczyć lakier samochodowy, jakie są metody ochrony lakieru samochodu, jaka jest ich cena, a także odpowiemy na pytanie, która z nich stanowi najlepszą ochronę lakieru przed odpryskami czy zarysowaniami.
Po co zabezpieczać lakier samochodowy?
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że obecnie lakiery samochodowe są bardzo miękkie, a tym samym mniej odporne na uszkodzenia. Przez to szybko powstają mikrozarysowania, „swirle” czy hologramy, które znacząco osłabiają połysk i głębię koloru. Nawet korzystanie z myjni szczotkowej może prowadzić do uszkodzeń lakieru. Oczywiście nie zapominajmy o innych czynnikach, które mogą mieć szkodliwy wpływ na stan lakieru tj. ptasie odchody, sól drogowa, kamyki wydostające się spod kół innych samochodów, promieniowanie słoneczne, kwaśne deszcze, żywica z drzew czy zaschnięte owady. Ich bezpośrednie oddziaływanie na lakier może prowadzić do odbarwień, zmatowień czy odprysków (w przypadku kamieni). To właśnie dlatego ochrona lakieru samochodowego staje się wręcz koniecznością, jeśli chcemy aby wyglądał on nieskazitelnie przez długi czas. Warto zaznaczyć, że odpowiednie zabezpieczenie lakieru samochodowego może sprawić, że brud będzie znacznie wolniej przywierał do auta, a samo mycie stanie się szybsze i łatwiejsze.
Kiedy warto przeprowadzić konserwację lakieru?
Ochrona lakieru samochodowego to jeden z kluczowych elementów dbałości o samochód. Jednak wielu kierowców zastanawia się, kiedy pojawia się ten moment, aby przeprowadzić jego konserwację. Prawda jest taka, że zabezpieczenie lakieru warto wykonać w kilku kluczowych sytuacjach – oto najważniejsze z nich:
- Nowy samochód – nowe auto to idealny moment za zabezpieczenie lakieru. Zapewnienie dodatkowej ochrony, na samym początku eksploatacji samochodu pozwoli zachować jego perfekcyjny wygląd na kolejne lata, a jednocześnie podbije wartość pojazdu przy ewentualnej odsprzedaży.
- Po polerowaniu lakieru – polerowanie pozwala odświeżyć lakier, zwłaszcza gdy stracił on już swój blask i pojawiły się na nim drobne rysy. Niemal konieczne jest zabezpieczenie lakieru po polerowaniu, aby efekty były trwałe. W przeciwnym razie lakier ponownie szybko ulegnie degradacji.
- Po naprawach blacharsko-lakierniczych – aby efekt naprawy lakierniczej utrzymał się jak najdłużej, warto go jak najszybciej zabezpieczyć. Pozwoli to również zapobiec szybszemu zużyciu.
- Na zimę – i nie tylko. Każda pora roku niesie ze sobą negatywne czynniki oddziałujące na stan lakieru. W trakcie zimy jest to przede wszystkim sól drogowa, która szybko wnika nawet w najmniejsze zakamarki czy rysy, ułatwiając powstawanie rdzy. Wielu właścicieli pojazdów decyduje się na zabezpieczenie lakieru na zimę, traktując nałożenie powłoki ochronnej jako zabezpieczenie lakieru przed korozją. Nałożenie powłoki ochronnej zmniejsza przyczepność zanieczyszczeń, minimalizując tym samym ryzyko powstawania rdzy. W czasie eksploatacji samochodu, niezależnie od pory roku, trudno również uniknąć kontaktu z ptasimi odchodami, zawierającymi silnie żrące substancje. Im dłużej zostają na lakierze, tym trudniej je usunąć, tym samym prowadzą do uszkodzeń, które później mogą wymagać kosztownej korekty. Zastosowanie odpowiedniej ochrony może stanowić doskonałe zabezpieczenie lakieru przed ptasimi odchodami – spowalniając jej wnikanie w lakier lub całkowicie to uniemożliwiając.
Najpopularniejsze metody ochrony lakieru
Wśród najpopularniejszych metod zabezpieczenia lakieru samochodowego możemy wyróżnić:
- folię ochronną PPF,
- powłokę ceramiczną,
- powłokę kwarcową,
- woskowanie.
Każda z tych metod różni się od siebie trwałością oraz poziomem zabezpieczenia. W kolejnej części artykułu dokładniej opiszemy każdą z wyróżnionych metod, przedstawimy ich główne zalety i wady, a także wskażemy przybliżony koszt wykonania tego typu usług w profesjonalnym studiu.
Folia ochronna PPF
Folia PPF to powłoka wykonana z poliuretanu, która po nałożeniu na samochód do złudzenia przypomina lakier. Jest to najbardziej skuteczna metoda ochrony lakieru przed czynnikami atmosferycznymi, a także uszkodzeniami mechanicznymi. Nie bez powodu oklejanie samochodu zyskuje coraz większą popularność. W PROMOMOTO stawiamy na folie PPF RIVASHIELD, które mają grubość 200-210 mikronów i tworzone są z najwyższej jakości materiałów. Folie PPF RIVASHIELD charakteryzują się świetnymi właściwościami ochronnymi, co czyni je lepszym wyborem dla osób, które cenią sobie zarówno trwałość jak i skuteczność. Po aplikacji folii na swoim samochodzie zyskujesz ochronę lakieru przed zarysowaniem np. na parkingu, przed odpryskami kamieni czy też aktami wandalizmu. Co istotne folie ochronne PPF RIVASHIELD zapobiegają bezpośredniemu kontaktowi chemikaliów i szkodliwych substancji z lakierem, posiadają także właściwości odbijające promienie UV, dzięki czemu lakier jest mniej narażony na blaknięcie. Nowoczesne folie ochronne, tj. RIVASHIELD wyróżniają się zdolnością do samoregeneracji – pod wpływem odpowiedniej temperatury, drobne zarysowania automatycznie się naprawiają, przywracając folii jej pierwotny wygląd. Jeśli chodzi o folie ochronne PPF zyskujemy nie tylko ochronę lakieru na bardzo wysokim poziomie, ale także możliwość personalizacji wyglądu samochodu. W ofercie RIVASHIELD znajdziemy ponad 170 wariantów folii PPF w niesamowitych kolorach i wykończeniach. Dzięki temu, mamy możliwość zmiany koloru auta lub wybranych części przy zachowaniu całkowitego bezpieczeństwa dla fabrycznego lakieru. Folie PPF RIVASHIELD to świetny wybór, aby podkreślić styl auta i zapewnić ochronę lakieru przed odpryskami czy zarysowaniami.
Aplikacja folii ochronnej PPF to dość skomplikowany proces, który wymaga ogromnej precyzji, doświadczenia a także odpowiednich warunków. Dlatego warto powierzyć swoje auto w ręce profesjonalistów z PROMOMOTO, aby mieć pewność, że usługa zostanie wykonana na najwyższym poziomie.
Powłoka ceramiczna
Jest najbardziej zaawansowanym technologicznie produktem chemicznym, który wiąże się z lakierem i utwardza go. Oczywiście zajście tego procesu umożliwia krzemionka, która podobnie jak w przypadku powłok kwarcowych jest tu wiodącym składnikiem. Powłoka ceramiczna na samochodzie zmniejsza ryzyko powstawania mikrozarysowań np. podczas mycia ręcznego. Warto zaznaczyć, że powłoka ceramiczna zwiększa odporność i twardość lakieru, ale nie czyni go w pełni odpornym na uszkodzenia mechaniczne, głębokie rysy czy odpryski od kamieni. Ceramika może spowolnić procesy prowadzące do uszkodzenia lakieru np. opóźnia działanie ptasich odchodów czy spowalnia starzenie się lakieru od słońca. Wybierając tę metodę ochrony lakieru zyskujemy także świetną hydrofobowość, łatwość mycia auta i poprawę wyglądu lakieru. Jeśli chodzi o trwałość, to przy odpowiedniej pielęgnacji, powłoka ceramiczna zachowuje swoje pierwotne właściwości nawet do 7 lat.
Powłoka kwarcowa
Powłoki kwarcowe stanowią skuteczniejszą metodę ochrony lakieru niż woski. Ich głównym składnikiem jest krzemionka. Posiadają głównie właściwości antystatyczne i hydrofobowe. Dzięki temu brud mniej przywiera do lakieru i łatwiej go zmyć. Ponadto powłoki kwarcowe nadają lakierowi głęboki, szklisty połysk. Powłoka kwarcowa tworzy pierwszą barierę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi tj. promieniowaniem słonecznymi, zanieczyszczeniami drogowymi. Jako substancja chemiczna skutecznie łączy się z lakierem, tworząc warstwę ochronną nawet do 2 lat. Jednak podobnie jak woski czy powłoki ceramiczne – powłoka kwarcowa nie nadaje pojazdowi ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi, a jedynie może spowolnić negatywne oddziaływanie czynników zewnętrznych.
Woskowanie
Woskowanie samochodu polega na nałożeniu na lakier warstwy wosku. Dzięki temu nadamy karoserii jeszcze większy połysk i głębię koloru. Wosk, tworząc na lakierze cienką powłokę ochronną, nadaje również hydrofobowości (utrudniając osadzanie się brudu), a także spowalnia blaknięcie spowodowane przez intensywne działanie słońca.
Na rynku dostępne są przede wszystkim woski naturalne, bazujące najczęściej na naturalnym wosku Carnauba, charakteryzujące się możliwością nadania doskonałego połysku; woski syntetyczne (sealanty) tworzone na bazie polimerów i syntetycznych składników, które są nieco trwalsze niż te naturalne, za to dają mniejszy połysk; czy też hybrydowe, łączące naturalne składniki z syntetycznymi, dzięki czemu nadają wysoki połysk i dobrą hydrofobowość. W przypadku wosków musimy mieć świadomość, że jest to metoda najmniej trwała. Swoje właściwości zachowuje przez kilka tygodni do maksymalnie paru miesięcy. Choć może nadać pojazdowi świetny wygląd i ułatwić bieżącą pielęgnację, to zdecydowanie nie służy do zabezpieczenia lakieru przed odpryskami i nie stanowi skutecznej ochrony przed zarysowaniami.
Ile kosztują powłoki ochronne?
Cena nałożenia powłoki ochronnej na samochód zależy przede wszystkim od samego zastosowanego produktu, wielkości pojazdu oraz zakresu przygotowania powierzchni przed aplikacją.
- Woskowanie samochodu może zaczynać się już od 1000 zł netto.
- Powłoka kwarcowa – od 1500 zł netto.
- Powłoka ceramiczna – zabezpieczenie auta ceramiką pięcioletnią może zaczynać się od 2500 zł netto, z kolei siedmioletnią od – 3000 zł netto.
- Folia ochronna PPF – całkowite zabezpieczenie samochodu może się wiązać z wydatkiem od 15 000 zł netto i sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Jaką metodę ochrony lakieru wybrać?
Wybór odpowiedniej metody zabezpieczenia lakieru zależy przede wszystkim od naszych oczekiwań co do poziomu ochrony i w dużej mierze również od budżetu. Każda z metod ma swoje zalety, ale jest również dostosowana do różnych potrzeb. Jeśli zależy Ci na szybkim efekcie wizualnym i poprawie wyglądu lakieru – wosk będzie tu dobrym wyborem. Jednak wymaga on regularnego nakładania co kilka tygodni. Jeśli chcesz zabezpieczyć lakier na kilka miesięcy (do 1-2 lat) i uzyskać lepszą ochronę niż wosk – postaw na powłokę kwarcową, która będzie miała lepszą odporność na promieniowanie UV i inne czynniki atmosferyczne. Jednak jeśli szukasz bardziej wytrzymałej powłoki niż kwarcowa postaw na ceramikę. Powłoka ceramiczna jest idealna, aby utwardzić lakier, zapewnić wysoki połysk, głębię koloru, hydrofobowość i spowolnić działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. Pamiętaj, że w przypadku woskowania, powłoki kwarcowej czy ceramicznej nie zyskujemy ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Dlatego chcąc uzyskać najwyższą ochronę lakieru, warto postawić na folie ochronne PPF np. RIVASHIELD, które swoimi właściwościami i skutecznością przewyższają każdą inną metodę ochrony lakieru, a przy tym zapewniają łatwość w pielęgnacji pojazdu. Warto zaznaczyć, że koszt zabezpieczenia auta folią PPF RIVASHIELD jest adekwatny do wysokiej ochrony (przed przytarciami a nawet blaknięciem lakieru) jaką zyskujemy po aplikacji folii.
Zabezpieczenie lakieru to kluczowy krok w dbaniu o wygląd samochodu. Warto postawić na profesjonalne rozwiązania, które nie tylko podkreślą estetykę pojazdu, ale także ochronią go przed działaniem czynników zewnętrznych czy uszkodzeniami mechanicznymi.