Powłoka lakiernicza bez dwóch zdań stanowi wizytówkę samochodu. Bardzo często jest on pierwszym elementem, na który zwracamy uwagę, oceniając stan pojazdu. Lśniąca karoseria podkreśla linie auta, nadając mu bardziej ekskluzywny wygląd. Wielu właścicieli zapewne przekonało się, że w trakcie użytkowania pojazdu, lakier traci swój urok poprzez mniejsze lub większe rysy czy zmatowienia. Skutecznym sposobem na przywrócenie karoserii dawnej świetności jest polerowanie. Na czym polega polerowanie lakieru samochodowego? Jakie są etapy usuwania rys na lakierze? Ile kosztuje polerka samochodu? Czy potrzebna jest dodatkowa ochrona, aby dłużej cieszyć się efektem odświeżonego lakieru samochodowego? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń lakieru
Lakier samochodowy codziennie narażony jest na różne czynniki stopniowo pogarszające jego wygląd. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że nawet najbardziej rutynowe czynności, mogą prowadzić do uszkodzeń. Oto najczęstsze ich przyczyny:
- Myjnie automatyczne – są one bardzo wygodnym rozwiązaniem, ale niestety często przyczyniają się do powstawania rys na lakierze. Szczotki, wykorzystywane na myjniach są stosunkowo twarde dla lakieru. A jeśli wielokrotnie przejeżdżają po powierzchni auta, mogą działać niczym papier ścierny. W efekcie mogą pojawić się na karoserii mikrozarysowania, a z czasem widoczne hologramy.
- Niewłaściwe mycie ręczne – choć jest bezpieczniejsze niż automatyczne, to nieodpowiednia technika, również może prowadzić do uszkodzeń. Uwagę należy zwrócić na wykorzystywane akcesoria np. gąbki i mikrofibry, aby były dedykowane do mycia karoserii. Ważne jest tutaj również ich odpowiednie płukanie. Jeśli nie pozbędziemy się dokładnie drobinek piasku czy kurzu, będziemy ponownie je wcierać w lakier, co będzie skutkować mikrozarysowaniami. W przypadku mycia ręcznego warto również wykonać mycie wstępne, które zmiękczy zalegający brud i ułatwi jego usuwanie bez stosowania agresywnych metod.
- Czynniki zewnętrzne – czyli promieniowanie słoneczne, które powoduje stopniowe blaknięcie koloru oraz kwaśne deszcze, sól drogowa, ptasie odchody czy zalegające resztki owadów, zawierające agresywne substancje, mogące prowadzić do powstania plam, odbarwień i degradacji powłoki lakierniczej.
- Mechaniczne uszkodzenia – w wielu przypadkach nie jesteśmy w stanie ich przewidzieć, są to np. odpryski od kamieni wypadających spod kół innych samochodów, otarcia o gałęzie czy obcierki parkingowe.
- Niewłaściwe polerowanie – stosowanie agresywnych past polerskich i nieodpowiednich padów bez doświadczenia, również może prowadzić powstania hologramów i przypalenia lakieru.
Czym jest polerowanie lakieru samochodowego
Polerowanie lakieru to proces polegający na usunięciu licznych rys a nawet wżerów spowodowanych np. przez ptasie odchody. Dzięki temu możemy przywrócić karoserii dawny blask. Polerowanie stanowi bardzo skuteczną metodę renowacji lakieru samochodowego, pozwalającą na diametralną poprawę wyglądu pojazdu bez konieczności korzystania z usług lakiernika. Taką regenerację lakieru samochodowego wykonuje się w autach kilkuletnich, jak i nowych, które mogą mieć fabryczne niedoskonałości lub uszkodzenia powstałe podczas transportu.
Poprzez polerowanie możemy wykonać korektę lakieru samochodowego, który stanowi jeden z najbardziej czasochłonnych i szczegółowych procesów auto detailingu. Wymaga również dużej precyzji i niemałego doświadczenia, doboru właściwych narzędzi i środków polerskich. Korektę lakieru zazwyczaj dzielimy na trzy etapy, które należy dobrać w zależności od poziomu zniszczenia lakieru oraz efektu jaki chcemy uzyskać. Jeśli zdecydujemy się ją wykonać na własnym samochodzie, warto powierzyć auto profesjonalistom. Polerowanie lakieru wykonane przez specjalistów z PROMOMOTO to gwarancja wysokiej jakości usług.
- Jednoetapowa korekta lakieru – pozwala na usunięcie od 40% uszkodzeń. Należy zaznaczyć, że auto polerowane jest w tym przypadku tylko jeden raz. Używane są wtedy uniwersalne pasty polerskie. Dzięki tej korekcie możemy usunąć drobne rysy, a przy tym nabłyszczyć powierzchnię. Metoda ta stosowana jest głównie w przypadku lekkich zarysowań czy lekkich śladów po myjni automatycznej dla odświeżenia lakieru.
- Dwuetapowa korekta – pozwala pozbyć się od 60% uszkodzeń lakieru, a w trakcie tego typu korekty, lakier polerowany jest dwa razy. Pierwszy etap zwany również cuttingiem polega na wycinaniu głębszych zarysowań przy pomocy pasty polerskiej mocno ściernej i twardszego padu. W drugim etapie – wykończeniu, lakier zyskuje jeszcze gładszą powierzchnię, lustrzany połysk i prawdziwą głębię. Stosuje się w tym przypadku finiszowe, lekko ścierne pasty polerskie i miękkie pady.
- Kompleksowa korekta – wykonując ją, usuwamy od 80% rys, wszelkiego rodzaju zmatowień i wżerów po owadach czy ptasich odchodach. W przypadku tej metody czas wykonania jest dłuższy niż dwóch poprzednich. Zazwyczaj wykonuje się tę korektę w przypadku znacznie bardziej zużytego lakieru. W pierwszym kroku usuwamy głębsze rysy przy użyciu mocno ściernych past, następnie wygładzamy powierzchnię średnioziarnistym środkiem polerskim, usuwając przy tym pozostałe niedoskonałości po pierwszym etapie. Na koniec zostaje wykończenie. Na tym etapie, używając drobnoziarnistej pasty nadajemy lakierowi efektu głębi i szklistości.
Pamiętaj, że sama korekta to nie wszystko. Po przeprowadzonym zabiegu warto zabezpieczyć samochód zaawansowanymi środkami chemicznymi, jak np. powłoka kwarcowa czy powłoka ceramiczna lub folią ochronną PPF, aby utrzymać idealny wygląd auta na długi czas.
Kiedy warto zdecydować się na polerowanie lakieru?
Polerowanie lakieru to zabieg, który zdecydowanie pozwala poprawić wygląd samochodu i przywrócić mu utracony blask. Odnowienie lakieru samochodowego warto przeprowadzić w momencie, gdy zaczynają być widoczne zmatowienia, mikrozarysowania i utrata blasku. Najczęściej jest to wynik działania promieni słonecznych, kurzu, piasku czy częstych wizyt w myjni automatycznej, a nawet stosowania niewłaściwych technik mycia ręcznego.
Jeśli przygotowujesz auto do odsprzedaży, polerowanie lakieru może być dobrym krokiem w stronę podbicia jego ceny. Odnowienie lakieru samochodowego to inwestycja, która zwiększa wartość pojazdu i ułatwia jego sprzedaż.
Renowacja lakieru samochodowego niekiedy potrzebna jest nawet po nieudanym lakierowaniu danej części. Jednak jeśli po malowaniu widoczne są zacieki lub struktura lakieru przypomina skórkę pomarańczy, samo polerowanie nie wystarczy i konieczna będzie ponowna wizyta u lakiernika.
Polerowanie samodzielne czy profesjonalne
Odnowienie lakieru samochodowego to proces wymagający wiedzy, doświadczenia oraz odpowiednich narzędzi i produktów polerskich. Nie posiadając wprawy w tym zakresie, samemu łatwo popełnić błędy, które mogą pogorszyć stan lakieru zamiast go poprawić. Co może wpłynąć na zły efekt polerowania? Źle dobrane pasty polerskie i pady czy niewłaściwa siła nacisku może prowadzić do przegrzania lakieru, powstawania hologramów, a nawet trwałych uszkodzeń. Warto zwrócić uwagę, że jeśli nieprawidłowo ocenisz grubość powłoki lakierniczej, którą możesz spolerować, możesz doprowadzić do przebicia się do bazy powłoki – wtedy konieczne będzie skorzystanie z usług lakiernika.
Decydując się na odświeżenie lakieru w profesjonalnym studiu PROMOMOTO zyskujesz pewność co do jakości wykonywanych usług. Specjaliści z PROMOMOTO na podstawie oceny stanu karoserii, dobiorą odpowiednią korektę, tak by osiągnąć najlepsze rezultaty. Co więcej, w PROMOMOTO oferujemy dodatkowe zabezpieczenie folią ochronną PPF innowacyjnego producenta RIVASHIELD.
Jak często można polerować lakier?
Powłoka lakiernicza samochodu ma określoną grubość, zazwyczaj wynosi od 80 do 150 mikronów – jednak wartość ta może się różnić w zależności od producenta i modelu. Usuwanie rys z lakieru wiąże się ze stopniowym ścieraniem jego warstwy, aż do momentu, gdy rysa stanie się niewidoczna. Im głębszy defekt, tym więcej lakieru trzeba usunąć. To właśnie dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniej metody polerowania, a także właściwych środków.
Zbyt częste polerowanie może zdecydowanie osłabić strukturę lakieru, a w efekcie wpłynąć na jego trwałość. Jednak jeśli chodzi o kwestię jak często można polerować lakier to zależy przede wszystkim od wybranej metody. Im bardziej agresywna i inwazyjna korekta tym rzadziej powinna być ona wykonywana. W przypadku polerowania wieloetapowego, nie powinno się go wykonywać częściej niż raz na rok lub dwa lata. Z kolei polerowanie jednoetapowe, które jest delikatniejsze, można wykonać np. co kilka miesięcy. Bez względu na wybraną metodę, bardzo ważne jest to, aby nie doprowadzić do zdarcia wierzchniej warstwy lakieru bazowego.
Cena polerowania samochodu
Zastanawiasz się ile kosztuje polerowanie samochodu w profesjonalnym studiu? Cena może zależeć od kilku podstawowych kwestii. Przede wszystkim od tego, jaki jest stopień zniszczenia lakieru i ile etapów korekty trzeba przeprowadzić. Im bardziej zniszczony lakier, tym więcej etapów polerskich będzie potrzebnych. To z kolei wiąże się z dłuższym czasem realizacji usługi, przez co cena może wzrosnąć. Oczywiście to, ile kosztuje polerowanie auta może zależeć również od wielkości i rodzaju pojazdu. Im większy samochód tym będzie wymagał większego nakładu pracy i materiałów, dlatego korekta może być w ich przypadku droższa.
Po przeprowadzonej korekcie wielu właścicieli pojazdów decyduje się na dodatkowe zabezpieczenie np. powłoką ceramiczną lub poprzez oklejanie samochodów folią ochronną PPF, które również mogą podbić ostateczną cenę za całą usługę.
Ile kosztuje polerowanie całego samochodu? Przeprowadzenie:
- jednoetapowej korekty, może zaczynać się od 1500 zł netto;
- dwuetapowej, od 3000 zł netto;
- kompleksowej (wieloetapowej), od 4500 zł netto.
Jak chronić lakier po polerowaniu
Zabezpieczenie lakieru po polerowaniu jest kluczowe, jeśli chcemy zachować jego świeży wygląd przez dłuższy czas. Ponadto decydując się na dodatkowe zabezpieczenie możemy spowolnić rysowanie się karoserii, lub całkowicie to uniemożliwić. Oczywiście wybór metody zabezpieczenia zależy w głównej mierze od efektu jaki chcesz osiągnąć. Powłoka ceramiczna na samochodzie może zmniejszyć ryzyko mikrozarysowań np. podczas mycia ręcznego, spowalnia szkodliwe działanie czynników zewnętrznych a jednocześnie nadaje pojazdowi wysoki połysk. Co więcej jej właściwości hydrofobowe spowalniają brudzenie się samochodu, ułatwiając jego mycie.
Jeśli jednak cenisz sobie skuteczność na najwyższym poziomie, postaw na folię ochronną PPF. W PROMOMOTO posiadamy najszerszą ofertę folii ochronnych PPF RIVASHIELD. Folie PPF RIVASHIELD zapewniają nieporównywalnie większą ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi niż powłoki ceramiczne. Decydując się na aplikację folii PPF RIVASHIELD na swoim samochodzie zabezpieczasz karoserię przed odpryskami od kamieni czy też przycierkami parkingowymi. Warto zaznaczyć, że folie RIVASHIELD posiadają zdolność do samoregeneracji, a także właściwości hydrofobowe. W szerokiej ofercie RIVASHIELD znajdziesz ponad 170 wariantów kolorystycznych folii. Dzięki temu możesz zmienić kolor auta, bez ingerencji w oryginalną powłokę lakierniczą. Folie ochronne PPF RIVASHIELD są całkowicie bezpieczne dla fabrycznego lakieru.
Skutek profesjonalnego polerowania lakieru jest permanentny, lecz długość tego efektu jest zależna przede wszystkim od sposobu dbania o auto. Dlatego tak ważna jest dodatkowa ochrona karoserii. Odnowiona i zabezpieczona powłoka samochodu nie tylko cieszy oko i daje odczuć, że samochód jest jak nowy, ale również daje poczucie dobrze zainwestowanych pieniędzy.