Coraz więcej kierowców decyduje się na odświeżenie wyglądu swojego pojazdu poprzez zmianę jego koloru. Jeszcze do niedawna, jedyną opcją było lakierowanie nadwozia. Jednak obecnie dużą popularność zdobywa kolorowa folia PPF. Jakie przepisy obowiązują w kwestii zmiany koloru auta? Czy trzeba zgłaszać to w urzędzie? Który sposób jest lepszy na zmianę koloru auta – przemalowanie samochodu czy oklejanie? Przejdź do dalszej części artykułu, by poznać odpowiedzi na te pytania.
Czy można zmienić kolor auta?
W Polsce zmiana koloru auta, niezależnie od wybranej metody – czy jest to lakierowanie, czy oklejenie samochodu folią PPF – jest jak najbardziej legalna. Polskie przepisy nie regulują wprost i jednoznacznie tego procesu, nie wskazują również obowiązku zgłaszania do urzędu takowej zmiany. Co więcej od 1999 r. kolor pojazdu nie jest wpisywany do dowodu rejestracyjnego. Podobnie jest w przypadku zawierania polisy OC czy AC – nie ma tu obowiązku podawania koloru samochodu. Jednak w przypadku oklejania samochodu folią np. PPF warto poinformować o tym ubezpieczyciela – zwłaszcza przy ubezpieczeniu AC. Może mieć to znaczenie przy ewentualnej likwidacji szkody i wycenie odszkodowania.
Pamiętaj, że jeśli dojdzie do kolizji, a samochód nie był zgłoszony jako oklejony, ubezpieczyciel może nie uwzględnić kosztu ponownego oklejenia folią w ramach odszkodowania. W razie szkody, zgłoszenie wcześniej faktu oklejenia pojazdu pozwala uniknąć nieporozumień, a sam proces likwidacji szkody przebiega szybciej i bezproblemowo. W przypadku folii ochronnej o wysokiej wartości – to szczególnie ważny krok, który może przełożyć się na istotną różnicę w kwocie ewentualnego odszkodowania.
Przemalowanie samochodu czy oklejanie?
Decyzja między lakierowaniem a oklejeniem folią zależy przede wszystkim od celu, budżetu i oczekiwań właściciela. Przemalowanie wiąże się z trwałą, nieodwracalną zmianą koloru nadwozia. Choć plusem tej metody jest możliwość nieograniczonego mieszania barw w celu uzyskania ciekawego koloru, to dla większości właścicieli opłacalność tej metody kończy się ewentualnie na kilku pojedynczych elementach. Lakierowanie ingeruje w oryginalną powłokę lakierniczą, co może wpłynąć na wartość pojazdu w przyszłości – zwłaszcza, jeśli usługa nie została odpowiednio wykonana. Najczęstsze wady po lakierowaniu to:
- skórka pomarańczy – czyli nierówna faktura lakieru, która może być wynikiem zastosowania niewłaściwego ciśnienia powietrza, złej techniki nakładania lub słabego przygotowania powierzchni,
- zacieki i smugi – powstają, gdy nałożono za grubą warstwę lakieru,
- matowe plamy lub różnice w połysku – mogą być efektem niejednolitego utwardzania się lakieru lub nierównomiernego nałożenia warstw,
- różnice w odcieniu lakieru – szczególnie widoczne przy lakierowaniu tylko części auta, nawet niewielka różnica w barwie może rzucać się w oczy, jeśli farba nie została idealnie dopasowana do oryginału,
- drobne zanieczyszczenia – pył czy kurz, obecne w komorze lakierniczej mogą wtopić się w świeży lakier i być widoczne pod światłem.
Co więcej, elementy, które zostały polakierowane na nowo, są tak samo narażone na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych jak wcześniej.
Nie bez powodu coraz większą popularność zdobywa zmiana koloru samochodu poprzez oklejenie folią ochronną PPF. To świetna alternatywna dla tradycyjnego lakierowania. Wybierając tę opcję nie tylko zyskujemy możliwość personalizacji auta, ale również wysoką ochronę karoserii, gdyż głównym celem folii PPF jest zabezpieczenie nadwozia przed uszkodzeniami mechanicznymi, zwłaszcza zarysowaniami czy odpryskami. Pamiętaj, że decydując się na oklejenie auta, warto również zwrócić uwagę na rodzaj i producenta folii.
W PROMOMOTO, bazując na naszych wysokich standardach i wieloletnim doświadczeniu, postawiliśmy na współpracę z RIVASHIELD – najbardziej innowacyjnym producentem folii ochronnych PPF o ugruntowanej pozycji na rynku. Folie RIVASHIELD tworzone są z najwyższej jakości surowców, co zapewnia ich maksymalną wytrzymałość i skuteczność. Co najważniejsze, w ofercie RIVASHIELD znajdziemy ponad 200 wyjątkowych kolorów i wykończeń folii ochronnych, od tych w połysku, przez matowe, aż po te imitujące włókno węglowe czy „kameleony” – zmieniające kolor w zależności od padania światła (ciekawą propozycją z palety RIVASHIELD są kolory RS109 Jade Hairpin Charm Gold mieniący się w odcieniach granatu, niebieskiego i zieleni oraz RS110 Purple Haze Fairy w odcieniach fioletu, złota, brązu i zieleni). Popularność zdobywają również kolory, gdzie w cieniu dominuje czerń, z kolei w świetle ukazuje się barwna poświata – takie kolory to m.in. RS106 Black Plum z bordowymi, złotymi i brązowymi drobinkami lub RS054 Goodwood Green Pearl z poświatą głębokiej zieleni. To daje niemal nieograniczone możliwości personalizacji własnego auta i podkreślenia jego charakteru.
Jakie jeszcze zalety kryją się za kolorową folią ochronną RIVASHIELD?
- 200 mikronów grubości – folia zapewnia realną tarczę przed uszkodzeniami mechanicznymi, a jednocześnie do złudzenia przypomina oryginalny lakier.
- Ochrona przed promieniowaniem UV i chemikaliami – folia minimalizuje ryzyko blaknięcia lakieru, a do tego zapobiega bezpośredniemu kontaktowi chemikaliów i organicznych zabrudzeń tj. ptasich odchodów, owadów, żywicy z drzew, które mogą wgryźć się w lakier i go odbarwić.
- Samoregeneracja drobnych rys – pod wpływem ciepła, drobne rysy znikają z powierzchni folii, to wszystko dzięki właściwościom termoplastycznym.
- Bezpieczeństwo dla fabrycznego lakieru – folia PPF RIVASHIELD, jest całkowicie bezpieczna dla oryginalnego lakieru. Nie trzeba się martwić, że po jej demontażu zostaną resztki kleju czy odbarwienia. Inną kwestią są elementy powtórnie malowane – jeśli lakierowanie zostało źle wykonane, folia może odejść razem z lakierem, dlatego tak ważne jest, aby ewentualnie lakierowanie przed oklejeniem zostało wykonane prawidłowo.
Zmianę koloru auta przez oklejenie folią PPF można potraktować jako inwestycję na lata. Folie RIVASHIELD są projektowane tak, by zachowywać swoje właściwości i estetykę przez długi czas. Zyskujemy tu ochronę oryginalnego lakieru na najwyższym poziomie, a dodatkowo możliwość indywidualizacji projektu. Nie musimy decydować się na oklejenie całego samochodu tylko w jednym kolorze. Można zmienić kolor tylko wybranych części np. dachu czy lusterek. Dużą popularnością w przypadku tych części cieszy się czarna folia RIVASHIELD lub ta imitująca włókno węglowe z linii „Carbon”.